baner konferencyjny V Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa - Transgresje Matematyczne

Warsztaty

Beata Ordakowska-Szumska, Beata Kotarba, Agnieszka Sułowska, Szkoła Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego

Jak efekt(y/o)wnie budować myślącą klasę na lekcjach matematyki?

(Warsztaty zostaną przeprowadzone podczas konferencji 2 razy. Maksymalna liczba uczestników pojedynczych zajęć: 24 osoby.)

Streszczenie:

Zapraszamy na warsztaty, na których poznasz system pracy metodą myślącej klasy stworzony przez prof. Petera Liljedahla z Simon Fraser University w Kanadzie.

Wspólnie poszukamy odpowiedzi na pytania: Jakie modyfikacje wprowadzić na lekcjach, aby uczniowie zaangażowali się w rozwiązywanie zadań już od pierwszej minuty, uczyli się wzajemnie od siebie, a przede wszystkim zaczęli myśleć?

Na warsztatach dowiesz się:

 

Renata Korolczuk, Małgorzata Zambrowska, Stowarzyszenie "ROZWIŃ SIĘ" Edukacja, Kultura, Sport

Wygrane relacje z uczniami

(Maksymalna liczba uczestników zajęć: 24 osoby.)

Streszczenie:

Podczas warsztatów pokażemy jak na lekcjach matematyki rozwijać umiejętności matematyczne i społeczno-emocjonalne.

Zagramy w wybrane gry planszowe obserwując emocje towarzyszące uczniom podczas pracy w grupach i rozgrywek.

Pokażemy jak łączyć matematykę, umiejętność samoregulacji, komunikację, koncentrację na rozwiązaniach, radzenie sobie z wyzwaniami i porażką oraz jak motywować uczniów stosując komunikaty doceniające, zapraszające do współpracy.

 

Mirosława Sajka, Roman Rosiek, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie

Rozwijanie myślenia funkcyjnego u uczniów na różnych etapach edukacyjnych

Fun Think - Multiplier Event, Erasmus+ Strategic Partnership

(Warsztaty zostaną przeprowadzone podczas konferencji 2 razy.)

Streszczenie:

Czym jest myślenie funkcyjne i jak je rozwijać u uczniów na poszczególnych etapach edukacyjnych?

Odpowiedź na te pytania wypłynie podczas realizacji warsztatów.
Poznamy w praktyce kilka nowatorskich scenariuszy lekcji i aktywności dla uczniów, mających na celu rozwijanie myślenia funkcyjnego, przygotowanych i weryfikowanych empirycznie w ramach międzynarodowego projektu. Każdy z pomysłów na lekcję realizuje jednocześnie:

1. Ucieleśnione poznawanie pojęć matematycznych przez ucznia (Embodiment),
2. Wykorzystanie nowoczesnych technologii i narzędzi cyfrowych,
3. Uczenie się przez badanie i dociekanie,
4. Wykorzystanie różnych kontekstów jako środowiska procesu nauczania-uczenia się matematyki.

Przedstawimy na przykładach uniwersalne narzędzia i metody nauczania pozwalające w sposób praktyczny, najpierw intuicyjny budować rozumienie zależności funkcyjnych, ich wykresów i innych reprezentacji (poznamy też nowe np. nomogram). Warsztaty przekonają Państwa, że rozwijanie myślenia funkcyjnego można, a nawet trzeba rozpocząć już we wczesnych etapach nauczania, w ramach obowiązującej podstawy programowej.

Uczestnicy otrzymają darmowe pomoce dydaktyczne i materiały szkoleniowe do realizacji lekcji (w tym multimedia), scenariusze gotowych lekcji i zestaw metodycznie opracowanych apletów do wykorzystania na lekcjach. Każdy uczestnik otrzyma również Zaświadczenie o udziale w warsztatach.

Do udziału w sobotnich warsztatach zapraszamy wszystkich - również osoby, które nie uczestniczą w Konferencji.

 

Małgorzata Zambrowska, Stowarzyszenie "ROZWIŃ SIĘ" Edukacja, Kultura, Sport

Marcin Karpiński, Szkoła Edukacji PAFW i UW

Praca z problemem matematycznym – jak to zorganizować na lekcji

Streszczenie:

Łatwo formułować ogólne, niezbyt odkrywcze prawdy, że sukces na lekcji zależy od motywacji uczniów, zaciekawienia ich i spowodowania, że sami zechcą zanurzyć się w świat matematyki. Nietrudno też znaleźć kilka przykładów na lekcje spełniających te postulaty. Problem polega jednak na tym, że nie mamy kilku, a 150 lekcji w roku. Na tych krótkich warsztatach nie pokażemy oczywiście 150 pomysłów. Wybraliśmy jednak kilka takich przykładów zadań i sposobów organizacji pracy nad nimi, które ilustrują ważne według nas idee nauczania matematyki. Przede wszystkim zaś, te metody i pomysły dadzą się przenieść na inne tematy i inne lekcje.

Deklaracja dostępności cyfrowej  © 2022-23 OC ISCMT