Marcin Karpiński, Szkoła Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego
Wysoki poziom nauczania matematyki – co to właściwie znaczy?
Streszczenie:
Celem, który stawiają sobie nauczyciele, autorzy podręczników i podstawy programowej, a także, prawdopodobnie, ludzie odpowiedzialni za politykę edukacyjną jest to, by matematyka nauczana była w Polsce na wysokim poziomie. Po czym jednak poznamy, że ten cel jest już osiągnięty, albo przynajmniej, że się od niego nie oddalamy? Czy są wiarygodne badania, które pokazują nam, jaki jest obecnie poziom nauczania matematyki w Polsce? A może są badania, które podpowiedzą nam, jakie metody nauczania są z tego punktu widzenia lepsze, a jakie nie przynoszą pożądanego efektu? Wokół takich zagadnień skupiać się będzie moje wystąpienie. Formułowane wnioski postaram się zilustrować przykładami badań, a także przykładami ze szkolnej rzeczywistości.
Mikołaj Marcela, Uniwersytet Śląski w Katowicach
Uczyć (się) transgresji. Edukacja jako praktykowanie wolności
Streszczenie:
Dzisiaj - być może bardziej niż kiedykolwiek wcześniej - warto zadać pytanie, czy i na ile możemy i powinniśmy wychodzić poza (najczęściej uświęcone tradycją lub wynikające z przyzwyczajenia) standardy, granice i normy w ramach edukacji. Na ile szkoła i uniwersytet powinny pozostać przede wszystkim przestrzeniami uległości i posłuszeństwa wobec nauczycieli wyznaczających tok nauki i kontrolujących jej przebieg, a na ile szkoła i uniwersytet mogą i powinny stać się miejscami praktykowania wolności i ciekawości. W końcu, na ile proces uczenia się może i powinien być pełnym powagi transferem informacji, a na ile radosną i ekscytującą zabawą. Te trzy pytania będą stanowić punkt wyjścia do namysłu nad tym, czym dziś może i powinna być edukacja szkolna i akademicka.
Piotr Nieżurawski, Wydział Fizyki, Uniwersytet Warszawski
Ile mogłoby, a ile musi być matematyki na fizyce w klasie 7?
Streszczenie:
Przy okazji tworzenia nowej serii materiałów do nauczania fizyki w szkole podstawowej prosiliśmy nauczycieli o ocenę różnych strategii wykorzystywania matematyki na lekcjach fizyki. Przedstawię, co z tego wynikło. Oczywiście postaram się też zaciekawić Państwa fizyką.
Mirosława Sajka, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
Perspektywa teoretyczna i praktyczna nauczania matematyki zilustrowana pojęciem funkcji
Streszczenie:
W wykładzie poruszony zostanie następujący problem: Jaka wiedza i jakie umiejętności są potrzebne nauczycielowi, by skutecznie uczyć matematyki? Odpowiedź na to pytanie zostanie przedstawiona z różnych teoretycznych i praktycznych perspektyw zarówno zagranicznych, jak i w oparciu o badania własne. Zostaną one zilustrowane w kontekście nauczania pojęcia funkcji.
Jacek Stańdo, Politechnika Łódzka
Transgresja w geometrii przestrzennej z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości
Streszczenie:
Umiejętności rozumowania geometrycznego i przestrzennego są kluczowe dla zrozumienia otaczającego nas świata. Od grudnia 2021 roku realizowany jest z Uniwersytetami z Portugali, Słowacji i Estonii międzynarodowy projekt pt.: Mathematical Models for Teaching Three-Dimensional Geometry Using Virtual Reality. Projekt tworzy nowy, innowacyjny wymiar uczenia się i nauczania, wspiera działania transgresyjne rozumowania przestrzennego w środowisku. W trakcie wykładu zostaną zaprezentowane pierwsze wyniki z zastosowaniem wirtualnej rzeczywistości.
Tomasz Szemberg, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
Usłyszeć głos uczniów – doświadczenia z projektów edukacyjnych
Streszczenie:
Przedstawione zostaną doświadczenia z dwóch projektów Erasmus + realizowanych w Instytucie Matematyki UP:
Szczególny nacisk zostanie położony na wykorzystanie technologii w aktywizacji uczniów oraz w pracy w warunkach hybrydowych i zdalnych.
Tomasz Szwed, Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu, Oficyna Edukacyjna Pazdro
Użyteczność ogólnych zasad uczenia się w kształceniu matematycznym
Streszczenie:
W literaturze pedagogicznej można znaleźć listy reguł sprzyjających efektywnemu uczeniu się i nauczaniu. Reguły te są oparte zarówno na doświadczeniu autorów, jak i wnioskach z badań naukowych. Staranna analiza, refleksja i przede wszystkim wdrożenie w życie tych zasad, może być podstawą do realnego, skutecznego uczenia się, dającego konkretne poznawcze rezultaty, jak i satysfakcję uczniów i nauczycieli. I w tym miejscu rodzi się pytanie. Czy reguły te są użyteczne w kształceniu matematycznym? Czy można je zwyczajnie zastosować?
W swoim wystąpieniu przywołam m.in.:
Najważniejsze postulaty Autorów pokażę z perspektywy nauczania i uczenia się matematyki. Zwieńczeniem wystąpienia będzie prezentacja polskiej wersji zasad nauczania matematyki Sifisi Mhlongo.
Ogólne reguły pedagogiczne związane z nauczaniem są bardzo wartościowe, jednak nie zawsze można je zastosować wprost w kształceniu matematycznym. Bo jak mawiał Henryk Kąkol: „Matematyka, a szczególnie jej nauczanie, rządzi się swoimi prawami”. I o tych prawach będzie to wystąpienie.